Monday, March 26, 2007

Morgonmöte, Måndag

”Jaha… Okej. Ny vecka. Innan vi diskuterar upplägget för veckan vill jag höra dina kommentarer till den gångna helgen.”
”…”
”Ja. Alltså. Dina kommentarer till gårdagen.”
”Hmmm… Ja alltså som sagt, jag var ute med…”
”Jo jag vet. Du är alltid ute med de där grabbarna. Och visst. Det ger lite poäng. Men vaffan? Du skulle sätta Bodis på kartan. Och. Äh. Vi skiter i det här. Alltså. Jag tror Bodis är rökt nu. Nästa gång han kommer ut kommer folk tänka: Vem fan är det där? Det var igår eller aldrig. Okejwhatever. Det går kanske fler tåg. Nu skiter vi i det där. Nya tag nya tåg.”
”Sorry alltså. Supersorry.”
”Nevermind. Forgetaboutit.”
“…”
“Okej. Ny vecka alltså. Vad har vi å gå på?”
”Hmmm… Ja jag har fått rätt många frågor från vanliga riksdagsledamöter om att få komma ut och vädra sig lite.”
”What? Vilken värld lever de i? Vaddå? Vill de göra offentliga grejor?”
”Ja. Det är ett jäkla tryck nu. De känner liksom att: ’Shit. Jag är en jävla politician. Jag kan inte sitta här och sussa. Jag måste pejla ut i media’.”
”Har inte du snackat med dom om det här?”
”Jovisst. Jag har varit jääkligt hård. Men dom bara: ’Det här är Jätteviktigt. Det här måste komma ut! Jag kan inte komma hem till distriktet om jag inte tar tag i det här.”
”Pårom igen. De ska hålla käften. De får jäävligt bra pröjs just för att inte säga ett skit.”
”Assåjahar sagt det. Jag bara: ’Du ska va så in i helvete tyst – annars kommer vartenda jävla kvitto som du nånsin klippt att sitta på förstasidan i varenda jävla tidning’”
”Great.”
”Men de här tomtarna hajar inte det. De bara: ’Vaddå kvitton?’. Asså de är nog kliiina.”
”Sjukt. Helt sjukt.”
”Så jag har gjort en deal.”
”En Deal? Det här låter Inte Bra.”
”En deal. Det är allright. Jag har sagt: ’Okej. Om ni buntar ihop er så kan vi sätta Ett pressmeddelande på webben. Ett. Okej? Inget mer? Ett pressmeddelande.’”
”Bunta ihop sig. Det blir ju väschta tomtearmén?”
”Jag vet. Det är sjukt. Men nice. Folkligt på nått sätt.”
”’Härr kommerrr ÄSSAPEEE och vi har en hel armééé av Folk’ Shit mannen. Det kan flyyga.”
”’Vi är väschta Röööörelsen’”
”’Alla är hemma i Ässapeee.’ Okej – vi kör på det. Vad vill tomteparaden ha sagt da?”
”Det är lite weird: ’vilka initiativ kulturministern tänker ta för att Sveriges konstnärer ska betalas skäligt för sin medverkan vid utställningar?’”
”Weird indeed”
”’…hur kulturföreningen Södra Fot i Stockholm behandlats av de styrande politikerna…’”
”Que?”
“’…vilka åtgärder kulturministern tänker vidta för att regionala kulturinstitutioner, däribland Norrlandsoperan, ska få likvärdiga ekonomiska möjligheter som kulturinstitutioner i Stockholm.’”
”Norrlandsoperan? Vaffanedeförskit? Finns den kvar över huvudtaget? Brakade inte den ihop så fort den fick besökare?”
”Det vara bara golvet. Byggnaden fick väschta chocken när den mötte publik första gången.”
”’Ooops’”
”’stöd som givit nyutexaminerade akademiker på kulturområdet möjlighet att få fäste på arbetsmarknaden’”
”Har vi sånt också? Absurt.”
”Åsså ere lite annan skit. Jag tänkte vi buntar ihop och låter det passera obemärkt i cyberrymden.”
”Det funkar. I väschta fall lägger någon märke till det.”
”Tror inte det. Alla är happy. Hem till distriktet: ’Joomenvisst jag skrev väschta Interpellasjooonen om Norrlandsoperan – och gick ut med pressmeddelande och rubbet’”
”Schysst. Vi säger så. Sosta?”

No comments: